ScHizofreni på strömstadvägen 11. djupt.

fråga: vad är jag mest intresserad av? vad är roligast? och hur vet jag om jag blir nöjd med den utbildningen jag väljer!?
Svar: det vet du inte. inte förrän du testar.
fråga: men måste jag då prova allt? (ca åtta olika inriktningar med sisådär femtio underkategorier vardera) och lägga ut en förmögenhet på något som jag sedan kanske ångrar?
svar: börja där det känns rätt för stunden, och se vart vägen leder. man måste prova för att antingen lyckas. eller misslyckas. oftast är det vägen dit som är det verkliga äventyret. och man lär sig av att göra fel. pengar underlättar, men gör det oss lyckligare?
fråga: men HUR vet jag vad jag vill MEST, när jag inte ens kan välja schampo eller tandkräm i affären?
svar: blunda och ta det som står närmast. sänk kraven på dig själv och ta en sak i taget.
fråga: Men jag kommer aldrig HINNA med allt jag vill göra innan jag dör. jag är bara 21, men känner mig redan gammal och hotad av en yngre generation!!!
svar:  Att stressa sig igenom livet kommer sluta med att du sitter där vid femtio, knaprar sertralin och ångrar att du inte tog vara på tiden. att du inte njöt av det som roade dig. att stressa gör oss endast rynkiga, bleka och dåliga i magen. dessutom tunnhåriga. och förresten, vem har sagt att det någonsin är försent att ändra sig?

Fråga: det är lätt för dig att säga. du som njuter av varje minut och inte har några bekymmer i världen...
jag blir galen. ibland vet jag inte vart jag ska ta vägen, det känns som om något äter upp mig inifrån. jag vill så mycket. men jag vet inte vad? vart ska jag börja?
svar: var och en måste finna sin egen livsfilosofi. följa sin egen väg och skita i allt obetydligt. tänk på dig själv. fastna inte i något som du inte mår helt och fullt bra av. drick rödvin. duscha alldeles för länge. ha extra mycket smör på mackan. våga skämma ut dig. skratta högt. dansa framför spegeln. men glöm inte bort dem runt omkring dig. du är viktig, men inte viktigare än någon annan.
fråga: jag tänker så mycket så att jag får huvudvärk. jag kan börja grina över att stå i telefonkö och jag känner mig ensam, trots att det är folk runtomkring mig.
svar: återigen, att stressa löser inga problem. finn ett inre lugn. lyssna till din inre röst och lev efter din magkänsla. ta en dag i taget och gör det bästa av varje situation. sätt inte upp för stora mål, ha istället små mål varje dag såsom att gå upp ur sängen, laga frukost eller att betala en räkning. och se dem hellre som utmaningar, en chans att utvecklas och bli starkare.

I slutändan är vi ändå bara människor, små svarta prickar som inte ens syns på kartan. Vi bryr oss och lägger oss i, vill påverka och vara en del av allt. men till vilken nytta? Ibland är världen hemsk, och ibland är den ganska snäll. det beror på vem du frågar, och när du frågar dem. livet förändras, det går upp och ner, det svänger hit och dit och ibland stannar det upp helt. Kan vi inte bara vara. vara nöjda och tacksamma. göra det vi kom hit för, att leva.
ni får den igen ifall ni missade den sist. så smart. LYSSNA!!

Shoot baby!
Postat av: nina

svara gärna på min fråga om otrohet på min blogg! :-) nsklb.blogg.se

2011-01-20 @ 17:05:18
URL: http://nsklb.blogg.se/

Comments:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0