catch up

Hej hallå mänskligheten. Det var längesen. Har haft fullt upp det sista här med diverse skolprojekt , påsklov osv...
Det här har jag iallafall gjort det senaste!:
 
1. Hade en veckas "modellprojekt" där vi fick göra precis vad vi ville med ordet "modell". Vad kan man göra då kan man fråga sig? Ni som läser får nog alla olika bilder i huvudet. Jag valde att försöka mig på att skulptera för första gången i mitt liv! Resultatet blev en "modell" av en ny art, en "kattfågel".  ;)
 
Började med att såga ut grunden i frigolit med motorsåg.
 
Sågade till ett par vingar och fortsatte med att spackla hela grunden med grovt spackel. Slipade och la på mer spackel, fogmassa och glasfiberväv... 
 
Slipade ytan, målade och satte på spegelglasmosaik.
 
 
 
 
 
Tanken var att det skulle bli en väldigt färgglad kattfågel men som vanligt så går jag på känsla och den ville bara inte bli färgglad just nu, utan svart och vit! Vilket säkerligen kommer att ändras lite då och då framöver :) Det får bli ett pågående projekt liksom. Det var helt fantastiskt att skulptera. Att jag inte har gjort det tidigare!! Jag måste vara fysiskt aktiv och arbeta med hela kroppen för att känna någon slags harmoni inom mig så det här kommer jag definitivt att fortsätta med!
 

Projekt nummer två.
Vi fick en och en halv vecka på oss att forma ett eget, helt valfritt projekt och eftersom jag har fastnat i 3D och skulptur flowet så fortsatte jag på den banan. Min tanke var att jag ville involvera barn på något sätt och utgå ifrån deras sätt att rita och måla på. Jag tog kontakt med en lågstadieskola här i närheten och fick ett möte med klass 2 redan andra dagen vilket var tur eftersom jag inte hade så mycket tid på mig.
 
Jag delade in barnen i tre grupper ,"kärlek", "vänskap", och "gemenskap". Sen fick de rita fritt till dessa tre kategorier under lektionen.
 
 
Deras resultat ser ut såhär:
 
Ja, då var det bara att sätta igång och inspireras! Jag gjorde några skisser men kände mig rätt stressad så jag satte igång direkt med att såga istället. 
 
 
 
Sågade ut motiven och armerade alla ytor med kycklingnät innan jag började lasta på fiberputsen som det kallas, en puts som innehåller glasfiber.



När betongytan var färdig skulle den ju målas också. Några färgprover:
 
 
 
Såhär blev den tilllut, skultpuren som ska pryda barnen i klass 2's skolgård och påminna dem om hur viktiga de har varit i processen och hur viktiga var och en av dem är i livet :)
Jag hann nästan färdigt i tid till redovisningen, fattades några färgpartier lite här och där bara. Slutligen blev det såhär som ovan. Fick med nästan allt av vad barnen hade ritat; tv-spel, akvarium, fiskar, vatten, regnbågar, glass, hjärtan och kronan. Efter det här hade vi en veckas påsklov. Väl förtjänt. ;) 
 
Efter att bilderna togs så ändrade jag dock lite grann och gjorde en blå keps till den skalliga pojken. stackarn kunde ju inte frysa så... 
 

 
Projekt nr 3.
Detta är inget skolprojekt, utan något jag gjorde på påsklovet utifrån en bild jag haft i huvudet ett tag. Den består av en slags ureolplast som jag har täljt, huggit och hamrat ut ur ett stort block. Även här var tanken att det skulle bli en galet färgglad skulptur, men jag tycker den är fin i vit, så jag sparar den såhär sålänge :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tanken är att det är en prototyp för något som jag vill göra MEGA STOR typ tio meter bred eller något liknande, så man kan krypa in i den lilla trekanten och kanske klättra upp på topparna och sitta där och spana. Vad tror ni om det?! 
 
 
När vi ändå är inne på skulpturtemat, här är en lerskulptur vi gjorde i skolan under självporträttsprojektet för några månader sedan som jag inte tror jag har lagt upp. 
 
 
 
 

Shoot baby!

Comments:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0