Parafrasera mera

Tolv timmar om dagen sitter jag i min ateljé och pysslar och målar och ritar och pillar och fixar och har mig. (skoltid+fritid alltså) Tolv timmar, från klockan 9 på morgonen till 9 på kvällen (minus lunch å så) nästan varje dag.. Ändå går tiden så förjävla snabbt att man inte ens hinner med hälften av allt som man ska göra.. Vissa dagar är såklart inspirationen och motiveringen på botten (som i det nedre inlägget tex...! ;) ) men för det mesta är det så jävla roligt! Detta är lätt det bästa valet jag gjort hittills i mitt liv!!!
-
Parafras projektet fortsätter... Jobbar fortfarande på min bild "the judgement of solomon" gjord av Nicolas Poussion, som ser ut såhär: LÄNK. Till en början kunde jag inte se det minsta roliga i att arbeta med samma bild i 6 veckor men för varje dag så får vi nya uppgifter och jag har ändrat mig, detta är jätteroligt och man lär sig att se saker ifrån nya synvinklar. Det mesta handlar om att hitta på nya tekniker och tolka någonting på olika sätt utifrån olika perspektiv, Att lösa problem kan man säga. Det är spännande!
-
Idag har jag suttit och pysslat med en slags 3d modell som en tolkning av min förlaga, den var jävligt svår att fota så den får ni se någon annan gång.. I morgon ska jag fortsätta i samma stuk och göra en "mobil" (en sådan som hänger i luften) med massa glas och speglar i olika färger som inspireras utav bilden.. 
-
Häromdagen fick vi en uppgift att plocka ut tre olika delar av bilden och måla var sin del i var sin färg. Jag plockade ut alla händer, fötter och runda saker och tillslut blev det såhär... (50x70 cm)... Jätteknäppt kan man tycka, men själva processen är givande och man lär sig tolka bilden och dess historia på andra sätt. Även färglära och måleri är jävligt bra att träna på för mig som är sjukt ovan vid det! :)
-
-
Nästa uppgift var att vidarearbeta den föregående övningen på en ny skiva, och denna gången plocka ut riktingar och former ur både den övre uppgiften och ur förlagan och sedan måla valfritt. Jag älskar att jag har en någorlunda symetrisk bild !!!!
(också 50x70cm) :
-
-
GRAFIK- TRYCK
Här har jag använt en kartongbit (30x50cm) som jag skurit, tejpat, rispat, limmat osv i för att sedan trycka med hjälp av en tryckpress på fuktiga papper som sedan har legat i press över natten. Jäävligt pillig och lång process som jag nog inte pallar göra igen.. men såhär blev resultatet på papperet: spegelvänt också iofs..
-
-
KROKI
På krokilektionen idag var våra två modeller inte nakna för en gångs skull, utan fullt påklädda i utstyrslar inspirerade ifrån våra parafras bilder. Även deras poser osv är inspirerade därifrån...så detta är väl också någon slags parafras kan man väl säga !.... 4 stycken 1 minuters teckningar och en tjugo minuter.. (som var alldeles för lång tid tycker jag eftersom jag valde att göra en väldigt förenklad version.. ) ritade med kol ,,,,
-
-
Förutom detta arbetar vi med hundra andra uppgifter i projektet... De flesta resultaten blir inte så "fina" kanske, utan det är själva processen och vägen dit som man lär sig att utveckla saker (och sig själv!) på och som man senare kan ha användning för i andra projekt! :) 

SÅ! 

Shoot baby!

Comments:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0